Na příkladu pneumatiky v rozměru 215/55 R17 94 V tl XL RFT AO MFS si vysvětlíme, co vybrané parametry a symboly znamenají.
První údaj udává šířku běhounu v milimetrech. Tato pneu má šířku 215mm.
Profil je procentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce. Uvádí se v procentech, nikoliv v milimetrech. V tomto případě je profil pneu 55 % ze šířky 205 mm.
Písmeno za profilem značí konstrukci pneumatiky. V dněšní době je to výhradně písmeno R ( u osobníh pneumatik). R znamená radiální, ty mají vnitřní vlákna kolmá ke směru rotace a vedou od patky k patce.
U některých vysokorychlostních pneumatik je uváděno označení ZR. Písmeno Z značí pneumatiky s konstrukcí umožňující rychlost nad 240 km/h.
Vnitřní průměr pneumatiky musí být stejný s průměrem ráfku a je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 cm)
- nebo také hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Tento index předepisuje technický průkaz. Tento index nesmí být nikdy nižší. Vyšší ale být může. Dodržení správných indexů je klíčové pro vaši bezpečnost i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.
Rychlostní index - V
Písmeno tohoto indexu odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. Bývá také uvedeno ve velkém techničáku. Zákon říká, že rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo vyšší.
V případě zimních pneumatik může být naopak nižší, než je hodnota v technickém průkazu. Pouze by tato maximální rychlost měla být vyznačena v řidičově zorném poli.
Písmeno | maximální rychlost v KM |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
VR | >210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
ZR | >300 |
- znamená tubeless a označuje bezdušové pneumatiky.
Písmena XL (extra load = extra zátěž) označují pneumatiky se zvýšenou nosností. Stejný význam má označení RF (Reinforced = Zesílené). S tímto označením se setkáte především u pickupů nebo menších užitkových vozidel, které jsou účelně vyrobené pro větší zátěž.
Písmena RFT znamenají jednu z více možností jak označit dojezdovou pneumatiku, která je běžně známá pod pojmem run-flat pneumatiky. Dojezdová technologie u všech výrobců pracuje na zcela shodném principu a to samonosné bočnici pneumatiky. Bočnice u dojezdové pneumatiky je zesílena do takové míry, že při ztrátě tlaku v pneumatice udrží váhu vozu.
Při defektu nebo ztrátě tlaku můžete s dojezdovými pneumatikami jet maximálně ryclostí 80 km/h do vzdálenosti maximálně 80 km. Pneumatiky s dojezdovou technologií lze montovat pouze na vozidla, pro které jsou schválena výrobcem vozidla a která disponují systémem hlídání tlaku v pneumatikách, přímo nebo nepřímo - TMPS a nebo přes snímač ABS či ESP.
V tabulce naleznete označení Run flat pneumatik různch výrobců
Bridgestone | RFT |
Continental | SSR |
Dunlop | DSST,RoF |
Goodyear | ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli | RunFlat |
značí, pro kterou konkrétní značku vozidla byla pneumatika vyrobena ve spolupráci s výrobcem vozu. U tohoto příkladu pneumatiky jde o homologaci pro značku Audi (Audi Original ) . Pneumatiky s tímto označením pro konkrétní značku vozu jsou montovány na tyto vozidla přímo ve výrobě. Homologované pneumatiky mohou být použity i na jiné vozy jiných značek.
Ochranný lem ráfku zkráceně ochrana ráfku může mít vícero označení podle výrobce pneumatiky. V tomto příkladu se jedná o zkratku MFS ( Maximum Flange shield = maximální chránění ráfku ).